(Ruwe schetsen uit) Het Dagboek van een Sabeltand Schorpioen

Het kleine katholieke stapje en de gesloopte flitspaal

De uitspraak van paus Franciscus: “Wie ben ik om homoseksuelen te veroordelen” is een babystapje van de katholieke kerk in de goede richting van het bewustzijn van gelijke rechten voor alle seksuele gerichtheden. De oerdomme Fred Teeven zet echter weer reuzenstappen in de richting van de kelder van de IQ-barometer. Waarschijnlijk wordt de tropische temperatuur vrijdag al hoger dan het IQ van Fredje. Staatssecretaris Teeven schreef in een kamerbrief dat de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur niet leidt tot onduidelijkheid of tot meer boetes. Naast een motiveringsgebrek in deze ongefundeerde stelling van de staatssecretaris die het al niet moet hebben van een intelligente uitstraling, heeft alleen een zware imbeciel die zelf nooit in Nederland op een snelweg rijdt met z’n automobiel niet door dat het in de praktijk voor heel veel automobilisten heel erg onduidelijk is. Immers, zowel politie als de ANWB hebben dat aangegeven dat het voor automobilisten onduidelijk is hoe hard je op verschillende plekken mag. Daarnaast staat het ook heel erg vaak onduidelijk. Naast het feit dat de bewering van Teeven dat de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur niet leidt tot onduidelijkheid een significant verband ontbeert tussen de toegestane snelheid op een specifiek stuk snelweg en de duidelijkheid bij een automobilist hieromtrent, is ook de bewering van Teeven dat er minder boetes zijn volstrekt ongeloofwaardig en daarmee compleet in lijn met het overgrote deel van zijn beweringen. Verder is in dit kader de vraag of op 130 kilometerwegen de stijging van de beboete voertuigen (fors) is toegenomen niet interessant, maar juist de vraag of het aantal boetes is toegenomen op de stukken snelwegen waar automobilisten maar 100 of 120 mogen rijden. Het zou slim zijn om Teeven dit eens als Kamervraag te laten beantwoorden. Teeven was ook nog eens paternalistisch aangaande de hoogte van verkeersboetes. De staatssecretaris is van mening dat in de hoge boetes een opvoedend vermogen zit. Verkeersboetes dienen verkeersonveilig gedrag te beteugelen, maar het is verkeersonveiliger om in twee overbezette rijbanen op de A2 met bovenmatige beheersing 100 km per uur proberen te rijden dan 120, 130 of 140 verdeeld over 5 rijbanen. Sinds 2012 zijn de verkeersboetes zeer fors verhoogd met 20% met als gevolg dat politieagenten vaak geen boetes uitschrijven als deze extreem hoog zijn en de meeste Wouters kiezen er dan voor om maar een boete uit te schrijven voor een kleinere overtreding. Dit heeft een verdampend effect voor het lerend vermogen inzake verkeersveiligheid. De verhoudingen tussen verkeersboete en verkeersovertreding zijn volledig zoek als de boete voor het slopen van een flitspaal goedkoper is dan de boete wanneer je geflitst wordt vanwege een snelheidsovertreding. De automobilist moet geen melkkoe worden voor het spekken van de staatskas. Tot slot een verzoek aan kritische Tweede Kamerleden. Stel na het zomerreces de vragen over hoe de overheid gaat bewerkstelligen dat de verkeerssnelheid duidelijker wordt aangegeven op de Nederlandse snelwegen alstublieft aan die ministermuts Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en niet aan Fredje Teeven voor het geval dat zijn IQ gelijke tred blijft houden met de buitentemperatuur.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s