(Ruwe schetsen uit) Het Dagboek van een Sabeltand Schorpioen

Beelden zeggen meer als woorden

Falco zong in het nummer Jeanny: “Augen sagen mehr als Worte”, maar het correcte Duitse spreekwoord is: “Ein Bild sagt mehr als tausend Worte”. Het eerste beeld dat op mijn netvlies staat is dat van een elektronisch omroepbord waarmee de NS sadistisch met de treinreiziger communiceert. Zaterdag stond de MohP weer eens een paar uur extra op diverse perrons in Nederland vanwege werkzaamheden, slechte communicatie met betrekking tot overstapmogelijkheden door NS-medewerkers en een defecte sprinter. Vooral de vertraging op station Amsterdam Amstel in verband met een defecte sprinter was pijnlijk. Churandy Martina plaatste zich door een onwillige lies niet voor de finale van de 100 meter op het wereldkampioenschap Atletiek in Moskou. De reden waarom de ‘sprinter’ van de NS station Amstel niet binnen de kwalificatietijd haalde, zal echter altijd een mysterie blijven. De afhankelijk van deze sprinter werd trouwens veroorzaakt door grootschalige renovatiewerkzaamheden van het GVB waardoor er geen metro rijdt tussen Amstel en Muiderpoort. Deze afhankelijkheid maakte dat de blik van de MohP strak op het elektronisch omroepbord van de NS op het perron was gericht. Op dit bord liet de NS op sadistische wijze de vertraging van de sprinter naar Amsterdam Muiderpoort (volgens de NS Reisplanner een treinrit met een reistijd van 3 minuten) oplopen van 5 minuten naar 10 minuten, naar 15 minuten, naar 20 minuten, eventjes hoopvol terug naar 15 minuten, maar vervolgens weer razendsnel en even pijnlijk als een bikiniwax van een behaarde naad werd uiteindelijk een beeld van 20 minuten vertraging ingeprent. Dit alles nadat de MohP al een overstap wachttijd op station Amstel van ruim 25 perronminuten in de benen had. In deze totaal opgelopen perronwachttijd was het dus zelfs al mogelijk geweest om station Muiderpoort kruipend te bereiken. Afgezet tegen een lang verblijf op het perron van het immer sfeervolle, pittoreske Amstel treinstation neem je daarbij de schaafwonden op je knieën voor lief.
Het tweede beeld dat op mijn netvlies staat gegriefd komt uit de voetbalwedstrijd AZ – Ajax (3-2) die op zondag 11 augustus 2013 werd gespeeld. In de 65e minuut van deze wedstrijd was er een penaltyincident met een rode kaart voor Ajax-speler Ricardo van Rhijn, die de krachtsverhouding tussen beide clubs op het veld deed keren. Van Rhijn protesteerde amper tegen zijn uitsluiting, maar nadat hij door NOS voetbalcommentator Frank Snoeks na de wedstrijd met de beelden werd geconfronteerd, ontkende hij – gebruikmakend van zijn uitgebreide mediatraining – glashard en stoïcijns dat hij Nick Viergever van AZ aan zijn shirt had getrokken. Ook Ajax-trainer Frank de Boer was de mening toegedaan dat Bas Nijhuis ten onrechte een penalty en rode kaart had gegeven. Echter, voor wie de bewegende beelden van Fox Sports of Studio Sport te snel gingen om uitsluitsel te verschaffen, was er een briljante sportfotograaf in geslaagd om het cruciale moment van het betreffende penalty incident werkelijk perfect op de gevoelige plaat vast te leggen. Hierdoor bestaat ontegenzeggelijk bewijs dat Van Rhijn van Ajax Viergever van AZ vol aan zijn shirt heeft getrokken. Door dit beeld, dat vele sportpagina’s sierde, spatte de droomwereld van Ricardo, waarin hij hoopte en verwachtte dat zijn rode kaart zou worden geseponeerd, uiteen als een zeepbel op een mooie zomerdag.
Het laatste beeld op mijn netvlies is niet dat van een stel amateuristische, Roemeense kunstdieven die na het leeghalen van de Kunsthal in Rotterdam naar de politie zwaaiden of van de moeder van de hoofdverdachte die haar houtkachel met zeer waardevolle meesterwerken aanmaakt. Nee, het is een beeld waarna vanuit rechtvaardigheidsperspectief door velen hevig wordt verlangd. In het tv-programma The Daily Show op Comedy Central wordt de vaste presentator John Stewart momenteel vervangen door de Britse komiek John Oliver. Na het nieuws dat het Openbaar Ministerie in de Verenigde Staten strafrechtelijk achter de Bank of America zou aangaan voor hun bijdrage bij het veroorzaken van de economische crisis vanwege zelfzuchtig, hebberig graaigedrag bij het verkopen van onbegrijpelijke financiële wanproducten en het nemen van onverantwoorde speculatierisico’s op de effectenbeurs, had deze vervanger enigszins prematuur festiviteiten georganiseerd met slingers, bombastische feestmuziek, ballonnen en sierduiven. Hij hoopte op nieuwsbeelden van geketende bankiers in oranje overalls die worden afgevoerd naar gevangenissen of werkkampen. Eindelijk zou er beeld zijn van ‘justice’ en ‘accountability’ in de financiële sector die wereldwijd zoveel ellende heeft veroorzaakt. De opvolgende nieuwberichten dat de bankiers niet hoefden te vrezen voor detentie, dat banken als Bank of America en Goldman Sachs alles rechtszaken schikten zonder schuld te ontkennen of te bevestigen en dat vervolging kan worden afgekocht door het betalen van een boete zorgde ervoor dat het feestje van John Oliver eindigde in een grote sof. Het betalen van een boete van 550 miljoen dollar doet Goldman Sachs namelijk geen centje pijn. Zo’n bedrag harken professionele topgraaiers namelijk met alle gemak binnen 3 dagen bij elkaar. Het eten van zwaar bedorven sushi doet een gemiddeld kundige investmentbanker meer pijn. Toch schetste John Oliver en het team van briljante tekstschrijvers van The Dialy Show tot slot nog een mooi fictief beeld van een wereld, waarin financieel delinquenten – net als het geval is bij zedendelinquenten (sexual predators) – worden geregistreerd en iedereen op internet kan opzoeken of er een ‘financial predator’ in jouw buurt woonachtig of werkzaam is en hoe deze witte boorden crimineel eruit ziet, zodat je diens beeld op je netvlies kan branden om je te beschermen tegen financiële verkrachting.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s