(Ruwe schetsen uit) Het Dagboek van een Sabeltand Schorpioen

Boze suikerjunkies

Na een deprimerende troonrede vol bezuinigingen als gevolg van een vals welvaartsniveau bekostigt op een flinke creditcard, bevindt Nederland zich volgens de woorden van koning Pils (voorheen: prins Pils) in de transitie van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij. Dankzij Lucky TV hoor ik (koning) Willem-Alexander nu alles zeggen in een plat Haags dialect, gevolgd door een paardenlach van (koningin) Maxima en haar standaard catchphrase dat hij een beetje dom was met een licht Argentijns accent. René Gude, denker des Vaderlands, die in mei 2013 Hans Achterhuis opvolgde en volgens de website www.denkerdesvaderlands.nl een democratisch ingestelde, maatschappelijk bewogen denker is die zich inzet voor de popularisering van de filosofie en filosofische verdieping van het onderwijs (bildung), probeerde bij DWDD het Nederlandse volk wat op te beuren. De kiezer had op Prinsjesdag een historisch laag vertrouwen in het kabinet Rutte 2. Slechts 14 procent gelooft nog in de huidige ministersploeg. Daargelaten de voor de hand liggende vraag: wie in hemelsnaam tot die 14% behoort (behoudens de leden van het kabinet zelf)?, is de algemene stemming in de steeds mondig wordende Nederlandse samenleving door de verandering en onzekerheid grofweg onder te verdelen in 50% bang en 50% woedend. Hoewel een samenleving die zich evolueert naar een verbeterde staat zeer positief is, is het humeurmanagement dat Gude bedrijft om deze angst en boosheid bij het Nederlandse volk te bestrijden, zoals het vermijden van het woord verandering en het bezigen van het woord verbetering, te simplistisch gedacht. Verder gaat mijn bloed juist koken van zijn stelling dat ‘wij’ een stinkend rijk land zijn dat met enorme spaartegoeden de economische crisis te lijf kan gaan. Die woede wordt niet veroorzaakt door de bestrijdingsmethode van de crisis met spaartegoeden (investeren in duurzame innovatie met geld dat vrijwel ‘stilstaat’ op een spaarrekening is mijns inziens in crisistijd top), maar door het wij-gebruik van Gude. Wij zijn namelijk helemaal niet stinkend rijk met enorme spaartegoeden. Als dat het geval was dan konden ‘wij’ ‘onze’ (staats)schuld ook wel gewoon betalen. Er zijn in Nederland aan de ene kant van het financieel-economisch spectrum mensen met enorm veel spaartegoed en aan de andere kant mensen met enorme schulden. Daarenboven heeft ‘onze’ Nederlandse overheid ook een enorme schuld. Kortom, te simplistisch humeurmanagement van Gude in een poging om positivisme te verkopen.
Uit onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam, in opdracht van dagblad Trouw, blijkt dat de Nederlander boos is. De Nederlandse kiezer is niet bang voor de economische crisis, werkloosheid en klimaatverandering, maar is daar juist heel erg boos over. Zoveel boosheid heeft geresulteerd in walging over politieke partijen. Alleen het horen van de stem van een politicus, ongeacht welke politieke partij, of zelfs al die van politieke correspondenten als Frits Wester, Ron Fresen of Monique van der Heijden kan leiden tot spontane braakneigingen (sterke maag) dan wel het kots gedrag van het niveau van een zwaar bezopen Engelse tiener tijdens een zuipvakantie op het Griekse Kavos (zwakke maag). Wie vorig jaar nog op VVD-premier Mark Rutte stemde, voelt nu vooral plaatsvervangende schaamte voor hem (ook Mark zelf blijft vooral proberen dat schaamrood weg te lachen) en PvdA-leider Diederik Samsom wordt nu nog maar door erg weinig kiezers (slechts Diederik zelf en zijn vermeende vriendin PvdA-woordvoerder Saar van Bueren) als ‘inspirerend’ bestempeld. VU-onderzoeker en politicoloog André Krouwel maakte een ‘emotionele begroting’ van Nederland. Volgens Krouwel zit Nederland niet alleen financieel op het randje, maar ook emotioneel. Als mensen zo boos zijn en zo weinig hoop hebben, is bezuinigen het laatste wat je moet doen, aldus onderzoeker Krouwel. Die investeringsboodschap is dus wel helder, maar toch slaat het kabinet Rutte 2 dit advies telkens weer in de wind.
Ter illustratie een aantal gevallen waar je als Nederlander de afgelopen tijd boos, bang, machteloos en/of moedeloos van zou hebben kunnen worden.
Het feit dat ondanks de gestelde Europese eenwording accijnzen op alcohol, tabak en benzine in Nederland zo extreem zijn dat het zich nu zelfs al loont om vanuit Utrecht voor deze producten naar België of Duitsland te rijden om daar boodschappen te doen. Nederland prijst zich hiermee uit de markt en dat brengt juist minder accijnsopbrengsten in de schatkist en zorgt bovendien voor banenverlies (in de grensstreek).
De 3,4 % prijsverhoging op het treinkaartje die de NS in 2014 wil invoeren en welke staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu niet van plan is om tegen te houden. Volgens Mansveld sluit de prijsverhoging aan bij de afspraken die de overheid met de NS heeft gemaakt. De prijsverhoging bij de NS is voor het grootste deel het gevolg van de inflatie, maar er komt ook 1% bij omdat de NS vanaf 2015 meer moet gaan betalen voor het gebruik van het spoor. Het is echter onaanvaardbaar dat de rekening bij de reiziger wordt gelegd. Ook werd duidelijk dat de NS bij winterweer langere treinen gaat inzetten. Dit is slechts vals positief nieuws omdat dit met de standaard winterweerdienstregeling van de NS bij (de aankondiging van de weersverwachting van) het eerste de beste sneeuwvlokje enkel betekent dat de treinreiziger op een ijskoud perron een half uur staat te wachten op een langere intercity in plaats van op een kortere intercity.
Het laten prevaleren van het economisch belang van Nederland en de graaiwinsten van de olie- en gasindustrie boven het voorkomen van aardschokken en nadelige milieueffecten door fracken door minister Henk Kamp van Economische Zaken. Fracking of hydraulic fracturing (= hydraulisch kraken) is schadelijke voor de natuurlijke drinkwatervoorziening. Deze methode om schaliegas vrij te maken door millimetergrote scheurtjes te creëren in het brongesteente waar het gas in opgesloten zit, gebeurt door water, zand en een grote hoeveelheid chemicaliën onder hoge druk in een boorput te pompen. De toegevoegde chemicaliën moeten corrosie voorkomen, de groei van bacteriën remmen en de stromingsweerstand van de bodem verlagen. Bij zuivere winning van aardgas dat niet nodig. Volgens een in 2012 door de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie (NOGEPA) gepubliceerde lijst bevinden zich onder de meest gebruikte fracchemicaliën schadelijke stoffen als carcinogene benzeen en formaldehyde.
Uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam blijkt dat wie suikers tot zich neemt steeds meer wil, ook als het hongergevoel verdwenen is. Voedselproducenten spelen bewust in op deze verslaving bij de consument. Paul van der Velpen, directeur van de GGD in Amsterdam, is van mening dat de overheid verslavende suiker moet belasten. Meer belasting is evenwel niet de oplossing voor het suikerjunkies probleem. Het gebruik van verslavende en vaak onnodig toegevoegde suikers door voedselproducenten dient aan banden te worden gelegd en hierop dient door de overheid streng toezicht te worden gehouden. Verder dient de consument bewust te worden gemaakt voor suikerverslaving door bijvoorbeeld, zoals ook GGD-directeur Van de Velpen voorstelt, op frisdrank een verplichte sticker te plakken waarop wordt gewaarschuwd voor de verslavende werking van suiker en dat het product bij overmatig gebruik slecht voor de gezondheid is. Ook moeten producenten bij misleidende reclame van voedsel met veel suiker, zoals het geval is bij sportdrankjes, worden aangeklaagd en bestraft. Dezelfde maatregelen dienen bovendien ook te worden genomen voor gevaarlijke kunstmatige zoetstoffen en suikervervangers als aspartaam (E951).
Tot slot de megalomane HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) plannen die de (lokale) overheden de Nederlandse burger kost-wat-kost door de strot wil duwen als een gans die met een trechter in zijn snavel tot en met zijn hals wordt vet gemest voor een stevige ganzenleverpaté. Hoogwaardig openbaar vervoer, afgekort HOV, is een term voor stads- en streekvervoer dat voldoet aan hoge eisen op het gebied van de doorstroming (hoge gemiddelde rijsnelheid). Andere kenmerken zijn comfortvoorziening en reisinformatie bij zowel de haltes als in het voertuig. Bij HOV wordt ook de uitstraling erg belangrijk gevonden omdat men het totale vervoersconcept als een ‘product’ aan de reiziger wil kunnen ‘verkopen’. Naast de HOV plannen in Utrecht, Arnhem, Enschede, Hengelo en Almelo is de maniakale HOV-gekte in Eindhoven helemaal losgegaan. Er was al HOV naar Eindhoven Airport, maar de HOV-projectontwikkelaars gaan de commerciële OV-maakbaarheid nu pas echt bij de Eindhovense burger met gepast geweld anaal inbrengen met de projecten HOV1 (Eindhoven-Veldhoven) en HOV2 (Eindhoven‑Nuenen). René Scheepers is als projectmanager het gezicht van het project. Hij is de bewaker en eindverantwoordelijke van het projectproces van de 2e HOV-lijn in Eindhoven. Nu wil forens René, die zelf 30 kilometer buiten Eindhoven woont, voor de realisatie van zijn ‘Hi‑Tech’ busbanen en -haltes in Eindhoven samen met de gemeente Eindhoven legaal meer dan een paar honderd bomen gaan kappen. De bomenmoordenaars beloven op inspraakavonden en via hun communicatiekanalen de verontruste buurtbewoners van de diverse lanen, straten, wegen en paden waar de mooie, gezonde bomen worden gekapt ter compensatie nieuwe ‘boompjes’. Dit dient bij de strafmaat voor René en diens medeverantwoordelijken echter niet te zwaar mee te wegen ter verlichting. Voor als het Internationaal Strafhof voor milieuzaken in de toekomst René Scheepers wil opsporen: http://www.hov2.nl/pagina/159/maak-kennis-met/. Nog twee adviezen voor René Scheepers: 1. Ga lekker samen met de lokale overheid in je eigen straat en tuin alle bomen kappen om een busbaan te instaleren met een halte voor je eigen voordeur. 2. HOV-innovatie, één woord, ook te gebruiken bij vijf letter Lingo: METRO.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s