(Ruwe schetsen uit) Het Dagboek van een Sabeltand Schorpioen

De twerkende maat der dingen knock out

Marketeers focussen zich vaak te eenzijdig op jongeren wat betreft trends. Facebook is dan misschien niet meer zo hip en trendy onder jongeren, maar hoe ziek is het dat het walgelijke fenomeen happy slapping, waaraan gelukkig slechts een zeer klein krankzinnig aandachtsgeil gedeelte van de jongerenpopulatie participeert en lol beleefd, nu is verergerd tot the Knock Out game? Deze vermeende brute jongerentrend, waarbij het de bedoeling is om een willekeurige voorbijganger met slechts één klap bewusteloos te slaan, teistert Amerikaanse steden. Natuurlijk is deze internethype verre van representatief voor het overgrote deel van de Amerikaanse jongeren, maar het is wel zorgwekkend. Ten alle tijde dient te worden voorkomen dat de randdebielen in een demografische subgroep de maat der dingen op sociale media gaan bepalen.
Hetzelfde geldt voor personen die door hun prangende aandachtsbehoefte de weg behoorlijk tot volledig kwijt zijn geraakt. Britney Spears was in het verleden al behoorlijk het padje kwijt en in 2013 is het de beurt aan een andere Disney kloon. Miley Cyrus staat momenteel bovenaan in de poll voor ‘Persoon van het Jaar’ van Time Magazine. Met 28% van de stemmen staat Cyrus bovenaan op de lijst van de poll, waarbij de twerkende zangeres zelfs twee keer zoveel stemmen heeft als klokkenluider Edward Snowden. Of de blowende twerkkoningin ook daadwerkelijk met de titel aan de haal gaat valt niet uit te sluiten. Miley heeft namelijk via Twitter haar fans opgeroepen om mee te stemmen teneinde haar nummer 1-positie te behouden. Als Miley op 6 december 2013 inderdaad door Time Magazine wordt verkozen tot persoon van het jaar vanwege het fanatiek stemgedrag van haar fans impliceert dit echter niet tevens dat haar introductie van ‘twerken’ in 2013 van groter mondiaal belang is geweest dan de ontmaskering van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA als de ongekend ordinaire wereldkampioen afluisteren en privacyschending. Miley Cyrus kan deze verkiezing enkel winnen doordat Time Magazine zo dom is om de Persoon van het jaar te laten bepalen door een online populairiteitsverkiezing. Hierdoor slaat Miley als een wrecking ball de status van deze uitverkiezing aan gruzelementen. De twerkende knock out game is echter slechts de schijnbare maat der dingen.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s